Evas indledning til bestyrelsen:

 

Mødedeltagere: Repræsentanter for musikskolerne i SSM

 

Enighed om at stævnet i februar 2012 bliver et rent strygerstævne på grund af tidsmangel.

 

Jeg fremlagde forslaget om at integrere stævnet i SASO`s sæsonplanlægning, så symfonigruppen blev en del af SASO`s repertoireplan for 2013, hvis orkesteret er med på ideen (se forklaring på vedhæftede fil).

 

Mit ideoplæg er lavet dels på baggrund af mit eget kendskab til og erfaring med planlægning af stævnet og dels på baggrund at en snak med Otto Andersen og Elisabeth La Cour (Haderslev Musikskole) Vi har tidligere arbejdet tæt sammen i det sønderjyske strygermiljø, netop omkring planlægningen af SSM-strygerstævnet (Junior, Christian Balslev, Peter Fievé, Peter Oest og Nina Lange var også en del af dette strygerforum).

 

Ide-oplæget blev meget positivt modtaget på mødet og Aabenraa Musikskole bød straks ind på at tage tørnen med at arrangere det næste stævne 2013 i samarbejde med SASO, efter denne model.

 

Jeg ved at SASO har den principielle holdning at orkesteret ikke spiller koncerter de steder, Sønderjyllands Symfoniorkester spiller. Musikskolerne gør hvad de kan for at komme til at spille disse gode steder, dels for at profilere sig og dels af pladshensyn. Det er måske et dilemma, bestyrelsen skal finde en løsning på, hvis SASO er med på ideen.

 

Jeg fortalte begejstret om det løft det havde givet, at der er (unge) musikskoleelever med på stemmerne rundt om i orkesteret, hvilket bestemt blev taget ad notam.

 

Det kræver selvfølgelig nytænkning for begge parter, men jeg tror på at samarbejdet vil vær en god måde at profilere musikskolerne og SASO på, publikumsmæssigt såvel som politisk.

 

Jeg håber ikke at det her er blevet for omfangsrigt! Men her er det.

 

 

 

Strygerstævne i SSM-regi.

 

Historik:

 

Stævnet er nærmest blevet en institution i det Sønderjyske Musikskoleliv og har været gennemført stort set hvert år gennem de sidste mange år (ca. 35?!)

Jeg startede med at sende elever til stævnet da det hvert år foregik på Gråsten Musikskole, men jeg ved at stævnet har endnu flere år på bagen. Jeg mener at det var en violinist, og musikskolelærer fra Symfoniorkesteret der fik ideen og fik sat gang i det hele.

 

Gråsten har været vært for stævnet en del af årene. Stævnet blev via evaluering blandt strygerlærerne udviklet, og blev så populært og stort at det til sidst”voksede ud” af Gråstens lokaliteter.

SSM har stået for økonomien.

De Musikskoler, der havde lokaliteterne til det har siden budt ind og har planlagt stævnerne på skift (Sønderborg, Rødekro, Aabenraa og Tønder)

 

Stævnets nuværende form er således frugten af mange års udviklingsarbejde  lærere,instruktører og ledere imellem og har med det kraftigt stigende deltagerantal bevist, at der er et behov for at strygerelever lige fra de er helt begyndere får mulighed for at mødes i et forum hvor de oplever, hvad det hele kan føre til. En udvikling fra at starte ved 0 og til sidst kan sidde i en rigtigt Symfoniorkester. Det er stort!

Mange af deltagerne har været gengangere og har givet udtryk for at de glæder sig til at møde ”dem fra sidste gang”, og er stolte når de avancerer fra A til B til C-grupperne . Stævnets synergieffekt!

 

Det har været diskuteret mange gange, hvorvidt C-gruppen skal være Symfoniorkester eller en ren strygergruppe.

 

Fordelene ved at spille i et rent strygerensemble er:

 

¨     At man kan arbejde med strygerklangen

¨     At man kan gå i dybden med øvning af strøg

¨     At man mødes med ligestillede instrumenter

¨     At man stifter bekendtskab med musiklitteraturens kammermusikværker

 

Denne type C-gruppe påkræver at der bliver tilknyttet en instruktør, som virkelig formår at opfylde de ovennævnte kriterier

 

 

 

 

Fordelene ved at arbejde med symfoniorkester er:

 

¨     At man får mulighed for at mødes og spille sammen med andre slags instrumenter

(i en type orkester som ”hjemmemusikskolen” ikke har mulighed for at tilbyde!)

 

¨     At man stifter bekendtskab med symfoniske værker fra den klassiske litteratur

¨     At man får mulighed for at sidde i et orkester med rigtig mange deltagere og være en del af dette  klangunivers

¨     At følge en dirigent med ”det store overblik”

¨     At gruppen er stævnets fyrtårn

 

Den form for C-gruppe vil kræve at der bliver knyttet en instruktør på med erfaring for at dirigere symfoniorkester og som ved noget om både blæsere og strygere

 

Samarbejde med SASO:

 

SASO har over 50 deltagere, som kommer fra hele det sydjyske område.

I orkesteret sidder der en kerne af amatørmusikere som har spillet i mange år.

Der er inden for det sidste år startet en flok helt unge musikskoleelever, der er rekrutteret fortrinsvis fra Sønderborg og Aabenraa musikskoler. Denne tilgang har været med til at give symfoniorkesteret en ansigtsløftning og et frisk pust, samtidig med at det har givet et par elever noget orkestererfaring til brug i C.V` i forbindelse med deres optagelsesprøve på Konservatoriet.

 

I SASO´s vedtægter står der at orkesteret meget gerne vil samarbejde med musikskolerne.

 

I Ballum multihus lavede orkesteret til eksempel en koncert, hvor et par af numrene blev suppleret af musikskoleelever fra Tønder musikskole. Det var en succes.

 

For nylig spillede SASO en koncert på Rinkenæs efterskole for en sal fyldt med efterskoleelever (de fleste). Orkesterets dirigent som er en fremragende entertainer tryllebandt publikum med musikhistoriske indslag mellem de klassiske værker.

 

Der kom en meget positiv tilbagemelding fra skolen som var meget begejstret for koncerten! Man havde været lidt spændt på reaktionen fra de unge, som absolut ikke var vant til at høre den slags musik:o)

 

Oplæg til model for et strygerstævne over 2 dage med SASO.

 

SASO holder i løbet af en sæson en sammenspilsweekend, hvor der øves lørdag og søndag (uden overnatning:o) ). Søndagen afsluttes med en værkstedskoncert.

 

Man kunne planlægge SSM´s strygerstævne i samme weekend og lade C-gruppen være en del af SASO om søndagen på et par stykker.

 

A-og B-gruppen øver samme dag og kobles på værkstedskoncerten og udgør første del af koncerten med de repektive instruktører som dirigenter.

 

Mødeplan:

 

A-og B-gruppen møder søndag morgen:

 

9.00: Spilleklar

11.30: Frokostpause

12. 00: Spilleklar

14.30: Kagepause

15.00: Generalprøve

16.00: Koncert

 

C-gruppen møder lørdag og Strygerne øver selv med en instruktør (strøg og stemmer).

9.00: Ankomst og opstilling

10.00: Spilleklar/prøve

12.00: Frokost

13.00: Spilleklar/prøve

15.00: Kagepause

16.00:Spilleklar/prøve

18.00: Aftensmad  

19.00: Underholdning af et musikskoleband

20.00:Aftenhygge/spille alt muligt sammen mm.

22.00: Sov sødt

 

Søndag: Prøver sammen med SASO (planlægges i samarbejde med orkesterets) bestyrelse

8.00: Morgenmad

9.00?: Spilleklar/prøve

 

Fordele: Mange af de elever der kunne være emner til at melde sig til stævnet spiller allerede i SASO og bruger megen tid på at øve stemmer, samtidig med at de skal passe deres ugentlige musikskoleundervisning og koncerter i Musikskoleregi.

På denne måde vil der kun være 1 repertoire, som skal indstuderes, hvis man gerne vil begge dele.